måndag 6 maj 2013

Blood Diamond

Vi såg en så himla bra film i lördags. Blood Diamond, en film som utspelar sig under inbördeskriget i Sierra Leone och handlar om just blodsdiamanter. Ruskigt bra och samtidigt en film som gör mig arg och less på mänskligheten. Meningslöst, äckligt våld mot sina egna invånare, allt för diamanternas skull. Det är sådant som får mig att vilja jobba inom exempelvis FN, men lika fort inser jag att det är meningslöst för det finns en tröghet inbyggd i sådana organisationer, vilket gör det näst intill omöjligt att faktiskt åstadkomma något.

Volontärarbete kanske vore något.

Och på tal om meningslöst våld. Mord i min lilla hemort. Det känns så absurt, det är inget man någonsin förväntar sig ska ske där. Bråk ja, mord nej.

För att lätta upp det lite, då världen faktiskt inte fullständigt är åt helvete: några bilder från igår. Vi gick bort till Nykvarns sluss och satte oss, jag läste och Jonas fiskade.



Dagens största fångst, en pinne





1 kommentar:

Sofie - Mamma till två små sa...

Vilka underbara bilder! Fiske är rofyllt minsann även att bara se bilder ;)
Ja det där med att förändra världen känns långt borta men tror ändå att vissa personer kan göra små skillnader för folk. Och du är nog en sån!

Sv. TACK! nu är det avklarat och jag är NÖJD!