måndag 11 maj 2020

ASTR1D

Under graviditeten lämnade vi samtycke till Astr1d, vilket är en screeningstudie för autoimmun diabetes och celiaki. Vi har ingen anledning att misstänka att han skulle ha förhöjd risk att utveckla något av dem, men det kändes ändå bra att delta. Blodprovet skulle tas vid förlossningen men eftersom det blev som det blev så glömdes det och vi fick istället ta provet i efterhand. Idag har vi fått svaret och han visar ingen förhöjd risk för varken diabetes eller celiaki. Hade så varit fallet hade vi kunnat delta i en studie med förebyggande behandling, men nu tar istället Axels bidrag till forskningen slut här.

Provet togs via stick i fingret och han fick sockerlösning som smärtstillande. Sticket brydde han sig inte nämnvärt mycket om, men när det var över och han inte fick mer sockerlösning blev han tvärarg. Godisråtta i vardande tror jag!

På torsdag är det dags för nästa BVC-besök och jag är himla nyfiken på vad denna herre väger och hur lång han är. Det känns som att han har vuxit en hel del sedan sist. Idag hade familjecentralen barnvagnspromenad med socialrådgivaren vilken jag tänkte vara med på. Det blev bara jag, haha... Oavsett var det skönt att få promenadsällskap, men nästa gång hoppas jag på fler föräldrar!

Spännande att få sitta lite!

Inga kommentarer: