söndag 23 augusti 2020

Sju månader

Nu börjar det bli fart på denna herre! Han sitter fint själv även om det fortfarande förekommer en del crasher då och då. Han rör sig en hel del på mage och krypandet är väldigt nära. Han slår på och med sina leksaker, på bordet, på soffan och ja, allt egentligen. En första tand är på väg upp vilket gör att det numera gör ont när han försöker gnaga på oss. En stor favorit är att göra pruttljud, både rakt ut i luften och mot något. Favoriten är golvet och våra armar. Det är också mycket prat och lek med saliv. Vi ska inte till BVC förrän i september så jag har ingen aning om vad han väger eller hur lång han är, men jag misstänker att viktkurvan kommer plana ut lite nu när han börjar röra sig. Vi har lagt en gardinstång över soffhörnet för att kunna hänga leksaker över honom, och den stången är jätterolig att ta tag i och försöka dra sig upp. En favoritlek är att vända sig till mage och att mamma eller pappa vänder honom tillbaka till rygg. Han gillar också att sitta på pappas axlar. Bada har blivit kul i sommar och han skvätter ner mer och mer av badrummet för varje gång. Gröt och fruktklämmisar är stora favoriter. Burkmat och klämmisar har han hittills ratat och vi stressar inte. När vi lördagsfikar får han en halv fralla och det verkar han gilla, igår fick han i sig säkert halva. Vi märker att han övar på pincettgreppet och börjar sortera mat med tungan, så när det passar får han testa vår mat. Igår gjorde vi kalops så han fick lite morötter, potatis och sås att plocka med. Potatis och morot var mest kul att slå på, men såsen var mumsig! Det är mina gener, haha!

Han har börjat förlåta mig för att jag lämnade honom, men det har tagit tid. Han sover fortfarande lite oroligt tidig morgon, jag åkte ju in mellan 05-06 och det är som att han nu måste kontrollera att mamma inte har försvunnit igen. Får han bara komma över till vår säng och sova mellan oss så är han nöjd igen. Jag får fortfarande inte lyfta honom och det svider i hjärtat men nästa vecka ska vi börja fasa in det lite, tänkte börja med att Jonas lyfter upp honom och sen ger honom till mig så jag får testa att bära.





Inga kommentarer: