onsdag 13 augusti 2014

Ebola

Vi diskuterade en sak igår kväll. I maj kläckte Jean-Marie Le Pen ur sig att ebola skulle kunna lösa Europas invandringsproblem på tre månader. Vad pågår just nu i Västafrika? Det värsta ebolautbrottet någonsin, klassat som internationellt nödläge av WHO.

Det är ett sammanträffande som borde få vem som helst att känna lite obehag, men jag har väldigt låga tankar om Le Pen och tror att han mest rycker på axlarna åt det. Han, och det högerextrema parti han grundat, är i mina ögon otroligt obehagliga. Fan, SD framstår nästan som mysgubbar i jämförelse, och då tycker jag att SD är ett mycket otrevligt parti.

Vad gäller ebola så är jag inte nämnvärt orolig för att det ska få en liknande spridning i Europa eller bli ett stort problem i Sverige. Till skillnad från Västafrika har vi inte härjats av inbördeskrig och brott mot mänskligheten och vi har en fungerande statsapparat och sjukvård som befolkningen litar på (nåja, åtminstone i jämförelse...). Det jag finner lite oroväckande är att en del afrikanska länder har stängt sina gränser. Det enda som kommer av det är att människor, smittade eller ej, smiter över gränserna och man totalt tappar översikt över spridningen. Håller man gränserna öppna har man mer kontroll och kan lättare fånga upp nya fall.

En annan sak som är lite oroväckande är denna slarvighet i Spanien. Dock lugnas jag av att Sverige är mer beredda om en sådan transport måste ske. I Linköping finns nämligen en högisoleringsenhet komplett med en speciell högisoleringsambulans, personal som övar på detta kontinuerligt och vid behov ett flygplan som kan frakta ambulansen. Så min logiska, rationella sida är lugn.

En del av mig önskar att det vore nu i höst som jag skulle skriva uppsats. I ljuset av detta vore det väldigt skoj att skriva en uppsats om krisberedskap.

Inga kommentarer: