fredag 5 maj 2017

Det Mörka Tornet

Jag är så förväntansfull! Min favoritserie ska bli film, första trailern har släppts och det ger mig sådana bra vibbar! Walter/the Man in Black känns exakt så drygt överlägsen som jag upplever honom i böckerna och även om huvudpersonen Roland inte känns som jag föreställs mig honom så tycker jag ändå att det verkar bra. Filmen har redan på förhand fått kritik för valet av skådespelare till huvudrollen, och även om jag är villig att se bortom det så förstår jag kritiken. Rolands hudfärg spelar nämligen stor roll i hur relationen mellan honom och en av vapendragarna formas, och det verkar de istället ha löst genom att just den vapendragaren inte är med.

Filmen följer inte handlingen i böckerna utan istället är det något av en fortsättning. Eller en ny cykel skulle man kunna säga. Det är ett smart val. Roland är dömd att upprepa jakten på tornet om och om igen tills han rättar till misstagen han gör, och på det här viset får regissören mer frihet. Jag ser verkligen fram emot det här, men gud nåde regissören om han har hoppat över Oy...

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed...

Inga kommentarer: