tisdag 21 november 2023

Träning ger färdighet

 


Jag har alltid tyckt om att träna, men som med allt annat i livet har det gått i perioder om omfattning och form. Ren styrketräning började jag med de sista åren i Linköping och har alltså hållit på med det i över 10 år nu, med vissa uppehåll här och där. Det senaste året är dock första gången jag haft någon riktigt bra struktur på det, tack vare Styrkelabbets fantastiska app. Jag har inte brytt mig om varken våg eller måttband för det har inte varit mitt fokus, jag vill bara bli stark. Och det kan jag säga - så stark som jag är nu har jag aldrig varit tidigare! Det är en helt underbar känsla. Mitt träningsmål för året har varit att ta mer än min kroppsvikt i marklyft (maxlyft pratar vi då alltså) och det har jag uppnått. Målet för nästa år tror jag ska få handla om bänkpress. Jag har hittills "fuskat" och kört det i smithmaskin (ställningen bakom mig på bilden) men har nu i november släppt den och börjat nöta tekniken på riktigt. Det vore kul att kunna närma sig kroppsvikt även på den övningen men det är ett helt orimligt mål för ett år. Däremot att få till tekniken ordentligt och börja klättringen uppåt i vikt, det får nog bli målet för 2024!

Även om ytliga faktorer inte har varit mitt fokus så ska jag inte sticka under stol med att trevliga sådana har uppstått. Jag har exempelvis fastare lår, fastare armar, lite mer definierade axlar och rygg samt en snäppet mer markerad midja. Sedan september så försöker jag dessutom ligga på ett litet kaloriunderskott för definitionens skull. Inte superseriöst, jag räknar kalorier 5/7 dagar i veckan (fredag och lördag undantaget) men är jag sugen på chips mitt i veckan så äter jag det. Än så länge känns det bra så jag kör på tills den känslan förändras!

Inga kommentarer: