onsdag 18 januari 2023

Äggdonation

Nu är det igång! Förra onsdagen var jag på mottagningen i Malmö för att få information och mediciner och i söndags tog jag första sprutan Gonal-f. Det var extremt märkligt och rätt läskigt att sätta den där nålen i sig själv men det kändes faktiskt inte alls. Även om det var läskigt så är det faktiskt inte dessa injektionspennor jag har varit mest nervös för. Imorgon kväll ska jag utöver Gonal-f även ta Fyremadel, det är mer en klassisk spruta med lite längre nål vilket jag är betydligt mer nervös för. Den påminner om de blodförtunnande jag inte klarade av att ta själv efter operationen så vi får väl se hur det går. 

Än så länge inga direkta biverkningar. Har lite molande värk likt mensvärk till och från men det har hittills varit svårt att veta om det beror på medicinen eller om det är faktisk mensvärk. Igår och idag har jag varit rätt trött också. Det står inget om trötthet på listan med biverkningar men eftersom meningen är att ett flertal äggceller ska mogna så är det också fler äggblåsor som kan bilda östrogen, vilken i sin tur kan förklara tröttheten. På fredag ska jag tillbaka till kliniken för ultraljud, de har satt mig på en ganska låg startdos då PCOS medför lite ökad risk för överstimulering, men förhoppningsvis har det hänt något!

Inga kommentarer: