torsdag 17 februari 2011

Kommunen och LHC

"– Det finns nog inget evenemang som motsvarar Melodifestivalen vad det gäller marknadsföringsvärde för kommunen, säger Arenabolagets vd Johan Rustan."

"Licensavgiften ligger i år på cirka en halv miljon kronor. Kommunägda Arenabolaget får tillbaka 350 000 kronor i form av hyra för Cloetta center."


Källa.

Jo, Johan, det finns det visst. Du vet LHC, det där hockeylaget som spelar sina hemmamatcher i Cloetta Center. Ett hockeylag är en svårslagen marknadsförare, ett hockeylag sätter staden på kartan och är fan så mycket bättre marknadsföring än den resande cirkus Melodifestivalen har förvandlats till. Framförallt ett slagkraftigt lag som har chans att spela SM-final varje år.

350 000 kr för att hyra Cloetta Center i 4 dagar. Slår man ut LHCs hallhyra på antal hemmamatcher så betalar de ungefär 800 000 kr per match! Den här kommunen prioriterar inte sitt hockeylag. Den här kommunen inser inte längre värdet av ett lag i högsta ligan. Den där riktiga fanatismen finns inte längre kvar här. Inte på någon nivå. Inte hos kommunen, inte hos klubbledningen, inte hos fansen.

Något måste hända här. Och frågan är om inte det bästa som skulle kunna hända är en riktig käftsmäll i form av kvalseriespel och degradering.

2 kommentarer:

Catrine sa...

Ja, SNÄLLA! Spela kvalserien istället för slutspel nästa säsong. SSK kan ta slutspelsplatsen, vi gör en deal liksom. SSK behöver ett slutspel, LHC behöver ett kval. Det enda vi behöver göra är att få med dom andra lagen i serien på dealen :D

Hannah sa...

Vad sa jag häromdan? Att hjälpa SSK är helt uteslutet. Ni ska inte spela slutspel, ni ska till allsvenskan och stanna där :D