fredag 31 augusti 2012

Morgontankar

En sak som jag har sett och reagerat på nu i höst är gymnasienollningen. Skolorna har vidtagit åtgärder och stoppat det mesta som tidigare har skett på skoltid, vilket är otroligt bra. Men de kan ju inte ha koll på vad som händer på kvällarna. Och det som händer på kvällarna är vidrigt. Efter synthfesten förra fredagen gick vi till McDonald's. Där var det fullt av nersupna gymnasieelever som var kladdiga och smutsiga och som hade blivit ritade på med spritpennor. Och som uppgivet suckade och sa att "det är ju nollning".

Den dagen jag har barn som ska börja gymnasiet kommer jag bli en otroligt jobbig (och säkerligen i barnens ögon töntig) förälder. För inte en chans att jag låter mina barn bli utsatta för detta. Jag vet hur en riktig nollning/inspark/mottagning ska gå till - och det har absolut ingenting med förnedring att göra.

Jag har lovat mig själv att inte börja åka buss till skolan förrän i oktober-november någon gång. Men idag tänker jag bryta det. Har nog något i kroppen som är på väg att bryta ut, för sedan igår har jag varit otroligt seg och trött i kroppen. Jag orkar verkligen inte cykla.

Det är tur att jag redan har räknat många uppgifter den här veckan. För med den här hastigheten på tankeverksamheten kommer det inte bli mycket gjort idag.

1 kommentar:

Sofie - Mamma till två små sa...

Usch sånt har jag inte ens tänkt på...
Kan man låsa in barnen en vecka eller två där kanske, haha....

SV. nej man tar ju inte ett kort vid födelsedagar och jul längre, haha... blir lite fler...

Ha en fin söndag!