torsdag 25 april 2013

Jag hoppas att hon bara är ute efter att provocera

Jag kan inte låta bli att förundras över hur Blondinbella reagerar på att Södra Latin inför ett könsneutralt omklädningsrum. Jag hoppas att hon överdriver för att provocera, men med tanke på hennes tidigare kommentarer om hen-debatten så är jag inte säker på det. Jag börjar mer och mer tro att hon verkligen är så korkad som hon framstår.



1. Intersexualism och transsexualism. Läs på.

2. Man är inte ett kön. Man har ett kön, och vad man har mellan benen är inte vad som gör dig till just DIG. Jag är inte en vandrande fitta, jag är en person som är intresserad av hockey och fotografering, som älskar statsvetenskap, som är nördig och lättskrämd och som är något av en stavningsfascist. Att jag råkar ha en fitta har inte ett skit med det att göra.

3. En toalett som inte är för män eller kvinnor. En helt vanlig toa alltså? Som de där som redan finns på otaliga restauranger, bibliotek, stationer, köpcentrum?

4. Det kallas unisex-kläder och är inte direkt någon nyhet.

Ännu värre är hennes blogginlägg på samma tema, där hon effektivt trampar på alla som berörs av detta genom att säga att det känns som ett aprilskämt och att det är att hitta på ett problem. Fint att någon som hävdar sig vara en förebild för unga tjejer förminskar många tjejers problem sådär. De som berörs av detta då? Att tro på sig själv och stärka sin självkänsla, det gäller inte dem eller?

Tack och lov så håller en majoritet av de som kommenterat hennes inlägg inte med henne. Men givetvis kommer det alltid några och börjar gapa om hur hemskt det är med hen och att samhället håller på att bli könlöst. Nej. Det handlar inte och har aldrig någonsin handlat om att könsneutralisera. Det handlar om ett komplement som är jättebra att ha när man inte vet könet eller när det helt enkelt inte är relevant. Hur kan ett ord vara så läskigt? Hur kan ett komplement till redan existerande omklädningsrum vara dåligt när det kommer underlätta skolgången för många elever?

Heja Södra Latin.

1 kommentar:

Sofie - Mamma till två små sa...

Oj oj.. man vet liksom inte vad man ska säga om henne....

Sv: lasagne är SÅ gott! Casper åt som bara den idag! Så värt allt jobb!!