onsdag 5 februari 2014

LHC 13/14 - 55 anledningar till att dunka huvudet i väggen

Förhoppningsvis tänker inte spelarna såhär, för då är det kört på riktigt. Men jag har gett upp. Jag ser ingen anledning till att det här laget ska lyckas undvika kvalserien på egen hand. Hoppet står till AIK och Örebros oförmåga, och det känns förjävligt.

Jag känner mig lurad. Efter att ha varit 20 sekunder och ett stolpskott från kvalserien 11/12 kändes det som att ledningen hade lärt sig något, men nu är det samma visa igen. För få karaktärsspelare och panikvärvningar mitt i säsongen. Visst, ingen hade gissat att Engstrand skulle göra en dålig säsong eller att Grillfors skulle vara en total katastrof i år, men att Hävelid skulle saknas kunde vem som helst ha listat ut. Avsaknaden av en stabil, rutinerad back har lett till ett extremt svajigt försvar, och i kombination med en dålig målvakt har vi hamnat i en ond cirkel. Alla är livrädda för att göra misstag och försvar och målvakt litar inte på varandra.

När laget återigen är felbyggt är det något som är fel högre upp i organisationen. En av anledningarna till att Norrena och Jämtin försvann var att de var obekväma. De hade krav på sig själva och därmed även på sina medspelare, och det var tydligen jobbigt. Kritik och krav är något som måste få finnas inom en professionell idrottsorganisation, men i LHC verkar det vara farligt. Och har det gått så långt är det dags för ledningen att stiga åt sidan.

Jag saknar Håkanson, Bülow, Torkki, Emvall, Persson, Majesky och många andra. Fan, jag saknar till och med Jämtin! Spelare som aldrig gav upp, aldrig vek ned sig och framförallt spelare som reagerade när det gick dåligt. I år är det väldigt få spelare som lever upp till dessa kriterier, och en av dem är borta från spel ett tag med en kraftig hjärnskakning...

Det här inlägget skulle kunna bli hur långt som helst, men jag tänker avsluta med en av få ljusglimtar denna säsong: Chad Kolarik! Vilket fynd!


Om alla spelare visar samma inställning och hjärta som dessa herrar alltid gjorde så kommer de undvika kvalserien. Tyvärr är jag så cynisk att jag inte tror att det kan ske...

1 kommentar:

Sofie - Livet på landet med två små sa...

Trist när dom inte kan lära av misstagen lite utan gör samma om och om igen...

Sv: såg att Rusta hade billiga hissgardiner så ska nog ta och kolla in dom!

Hoppas ni haft en bra dag!