måndag 15 september 2014

Nu blir det spännande

I och med att jag röstade för maktskifte så är jag delvis nöjd med resultatet från gårdagens val. Men som många andra så är jag mindre nöjd med att SD gick framåt. Hoppas nu att alla andra har lärt sig något och faktiskt kommer tvinga dem att debattera om mer vardagliga saker också, för det är enda vägen. Då har de inte så mycket att komma med. Exempelvis hade man kunnat lyfta fram att de bland annat gick till val på att förbättra ekonomin för pensionärer, att de inte ska beskattas hårdare än folk som arbetar. Men vilka röstade ganska nyligen ner just ett sådant förslag? Just det. SD.

Mona Sahlin, av alla människor, sa det bäst igår: lyssna på de som röstat på SD, inte på deras företrädare.

Nu blir det otroligt spännande att se hur regeringen kommer se ut. Någon blocköverskridande regering tror jag inte på, så det jag är mest nyfiken på är om en rödgrön regering kan få stöd från FP och C. Arbetet underlättas inte heller av att Reinfeldt redan nu sagt att han ska avgå som partiledare. Nu kommer alla undra vem som ska ta över och vilken riktning partiet ska ta, och det som sägs därifrån kommer inte ha så mycket värde. Som sagt, det blir spännande.

Ens sociala medier-flöden har varit spännande idag. Å ena sidan har det varit fullt av "folket har sagt sitt, sluta prata politik!" och å andra sidan en massa inlägg och artiklar om att hur kan svenska folket rösta bort den regering som tog landet genom finanskrisen så smärtfritt och minskat statsskulden. Om det har jag bara två saker att säga.
1: Nej. Politik är inte ett stort jippo var fjärde år, politik handlar om vår vardag. Det är lika viktigt varje dag.
2: Ja, det må så vara, men man måste också titta på hur det har gjorts. Pengar är inte allt, och jag vet inte om jag tycker att det är så jävla ansvarsfullt att sälja ut statliga bolag för att minska skulden, och när man blivit av med inkomsten från dessa behöva låna till nämnda skuld. Dessutom är inte de olika politikområdena fristående från varandra. Allt hör ihop och visst kan vi jubla över lite minskad skuld, men för mig så sker det med en otroligt fadd smak i munnen när jag tittar på vård och omsorg...

Nåväl. Nu ska jag glömma detta för en stund, och istället titta på hockey.

2 kommentarer:

Sofie - Livet på landet med två små sa...

Det är SÅ svårt med politik!
Tycker det är nästan lite obehagligt att människor verkar ha så svårt att acceptera varandra och att det ska smutskastat så just nu på sociala medier. Riktigt trist stämning och aggressivt mellan varven.

Blir spännande att se vad som händer och hur detta kommer påverka det dagliga livet och vardagen för oss vanliga.

Sofie - Livet på landet med två små sa...

Sv: verkar vara knivigt läge i politiken nu. Känner att det är riktigt sandlåda nu.. och man blir lite nervös inför vad som komma ska.

Det som är lite skrämmande tycker jag är alla människor som uttrycker sig så skarpt och så totalt nedlåtande om andra människor och deras åsikter...

Och appropå julmarknader så har ni ju nära till Tyskland med! Ni som inte har barn och sånt kan ju bara åka! :)