torsdag 5 maj 2022

Vab och provtagning

När Jonas hämtade Axel i tisdags så sa de att han hade haft nära till gnäll på eftermiddagen. En stund efter att de kommit hem hängde han bara slött över en kudde i soffan och en temperaturkoll gav då förklaringen: 38,6 grader. Så det fick bli vab för Jonas igår och vab för mig idag. Han har inte haft feber varken igår eller idag och är pigg så imorgon får det bli förskolan igen. 

I och med att han inte haft feber något mer så passade jag på att boka in provtagning på lasarettet idag. Axel var en stjärna, satt lugnt i vagnen under tiden och fick beröm för sin keps av gubbarna i väntrummet. Så varför provtagning? Jo, jag har nämligen anmält mitt intresse för att donera äggceller och efter godkänd hälsodeklaration fick jag remiss för blodprov, de ska screena för bland annat hepatit och HIV och så ska de kolla TSH- och AMH-hormon. Blir blodproven godkända så är nästa steg besök hos kurator och läkare. Spännande! Har funderat på detta ett bra tag men har velat ha barn först, så nu kändes som ett bra tillfälle att testa om jag får donera. Förhoppningsvis! Att det tog tid för oss gjorde bara känslan starkare, kan jag donera och då hjälpa någon i liknande sits som vi varit i så vill jag.

Nu var ju detta besök en positiv grej, men det var fan lite ångestfyllt att kliva in genom dörrarna. Såklart tacksam för att lasarettet räddade mitt liv för snart två år sedan, men jag har sett nog av de där väggarna för resten av livet egentligen.

Cooling väntar på mat.

1 kommentar:

Sofie sa...

Förlåt okunnigheten med vad innebär det att donera äggceller?

Skönt att det inte blev någon längre VAB, många som åkt på både det ena och det andra både på förskolan och på jobb så verkar gå en hel del.