torsdag 7 december 2023

Julmagi: Nikolausdagen och kalendertraditioner

Den 6 december är Nikolausdagen. I Tyskland är det tradition att man ställer fram sina vinterstövlar på dörrmattan på kvällen den 5 december, så kommer Nikolaus och fyller dem med godsaker under natten. Jonas håller hårt på den här traditionen så igår vaknade jag till cava och en påse sura s i mina stövlar. Axel å sin sida fick godis och ett fjärrstyrt lok till sin tågbana. Har man inte varit snäll så får man kol i sina stövlar, men vi sa potatis till Axel istället för det är lite mer lättfattat för en knappt fyraåring. Jonas la en potatis i sina egna stövlar och det hade ju Axel otroligt roligt åt på morgonen, men jag stoppade faktiskt ner en förpackning tyska kakor innan jag åkte till jobbet så han gick inte helt lottlös.

Vi vägrar blankt nissebus/elf on a shelf här hemma, det är inget vi tycker om. Något vi däremot kör hårt på är paketkalender. Jag och Jonas har köpt till varandra, jag har köpt kaffekalender och LEGO Star Wars till honom och han köpte en med nagellack från Essie till mig (plus att jag har en pusselkalender från svärmor - hur mysig grej?). Till Axel har vi gjort en själva. För tre år sedan köpte jag en gammal tysk kalender på loppis. Den var oöppnad och visade sig innehålla tyg och mönster och så fick man själv klippa, klistra och sy. Det finns 24 ringar man kan sy dit men vi har hittills valt att lägga paketen i tomtens säck. Vi odlar myten om jultomten hårt och har berättat för Axel att natten till första december så kommer tomten att sätta upp hans kalender och sedan lämna paket. När vi pratade om det vid nattning den 30 november så sa han att han skulle smyga upp så att han fick se tomten, det har han hittills inte gjort dock för det är nog lite läskigt ändå, haha. Men varje morgon springer han glatt dit och kollar och ropar "TOMTEN KOM!". Han pratar ofta om kalendern, om julkalendern på TV och om julafton och jag blir så varm i hjärtat. Älskar allt som har med barn och julmagi att göra! 💖


Inga kommentarer: