söndag 23 oktober 2011

Bamse

Jag läste just ett blogginlägg om genus och Bamse som gjorde mig irriterad. Inte blogginlägget i sig, men kommentarsfältet. Jösses, hur läser ni tidningen egentligen?

"Ta först vargen som exempel, vargen är en varg som är SVART och elak. Då sammankopplas färgen svart med ondska och stärker det varghat som redan finns i sverige."

Är det bara jag som växt upp med Bamse och som inte förknippar svart med ondska? Vargen har inte varit elak på väldigt länge, och har egentligen aldrig varit särskilt elak på egen hand. Han är osäker och ganska lättmanipulerad, vilket utnyttjas av sjörövarna och övriga skurkar.

Sedan kommer det vanliga dravlet om att Krösus är elak för att han har pengar, att Bamse är våldsam och att det självklart är en man som är stark, eller som i fallet med Burre, att det är en pojke som är en bråkstake.

Då vill jag bara säga detta: Krösus är elak för att han är girig, inte för att han har pengar. Nalle-Maja blir också stark av dunderhonungen och kan uppfattas som en bråkstake eller "pojk-flicka", om man ska använda sådana slitna uttryck. Bamse är stark ja, men han påpekar också att om man är stark så måste man vara snäll. Och Burre är utåtagerande på grund av hur han har det hemma, med fattigdom och en pappa som slår honom.

Det är mycket möjligt att jag reagerar starkt för att jag älskade Bamse som liten, och aldrig kommer sluta tycka om tidningen. Men min erfarenhet är att Bamse använder sig av stereotyper (t.ex. att killar inte dansar) för att vrida och vända på dem och visa att det är fel. Och jag hade inga problem med att uppfatta budskapet som liten, men det kanske var jag som var ett underbarn?

Eller så är det ni som överdriver. Slappna av för fan.

1 kommentar:

Sofie - Mamma till två små sa...

läste ett inlägg om just bamse hos lady dahmer.
Förstår lite hur hon tänker men förstår även hur du och bamse tänker.

Klart att ett litet barn kasnke inte förstår det här att det blir bra i längden.

Men då behöver man ju inte läsa det för små barn utan överlåta bamse till barn som kanske kan läsa själv :)