torsdag 19 april 2012

Föryngring

Silly season är i full gång och LHC har gjort ett för dem ganska ovanligt drag. De har satsat ordentligt på att föryngra truppen. 4 av spelarna som var med och tog J20-guld nu har redan A-lagskontrakt och nu har klubben skrivit kontrakt med ytterligare 4 spelare från juniorlaget. Som truppen ser ut nu har hälften av spelarna gått genom juniorverksamheten, helt fantastiskt! Äntligen! Juniorsatsningen hamnade lite på efterkälken i samband med avancemanget till Elitserien, men nu har det alltså vänt och går åt rätt håll.

Yetman, Hartigan, Håkanson, Holmqvist, Petterström, Olsson, Hlinka och Persson är de bekräftade förlusterna än så länge, och av dem så är det egentligen bara Petterström och Håkanson jag kommer sakna. Petterström kämpar konstant och ger sig aldrig, och Håkanson är en av mina stora favoriter. Han kom 2002 till ett LHC som kämpade för att hålla sig kvar, hjälpte till att stabilisera laget och ta det till toppen av serien. Han har i intervjuer sagt att han inte kommer att ge sig förrän han vunnit ett SM-guld med LHC, men tyvärr satte ryggproblem stopp för det.

Övriga nyförvärv på spelarsidan är Hjalmarsson, Himelfarb och Rahimi. De två förstnämnda finns inte så mycket att säga om, Hjalmarsson är en perfekt ersättare till Petterström och Himelfarb kan vara tänkt som andracenter. Han har i alla fall potential att vara det.

Sedan kommer vi till Rahimi och det är en värvning jag har problem med. Större problem än vad jag hade när Jämtin värvades faktiskt. Jag gillar inte det här fega kräket och det enda han har varit duktig på de senaste åren är att ta otroligt dumma utvisningar. Jag kommer inte applådera honom från början och det kommer krävas mycket för att jag ska ändra mig. Upp till bevis, sluta bete dig lika fegt som Ölvestad och sluta ta utvisningar så kanske.

Det viktigaste nyförvärvet finns inte på spelarsidan, utan det är tränaren. Roger Melin. Att han kommer tillbaka var det bästa beskedet som kunde komma. Han står för den hockey jag gillar, tungt men ändå med fart. Sist han var här stabiliserade han laget och gjorde det till ett topplag. LHC spelade då med fart och med tunga tacklingar, det var stora spelare som ändå var snabba och viktigast av allt: laget kom på hemmaplan ut och fullständigt körde över motståndet de första 10 minuterna. Innan motståndarna hann fatta vad som hände hade LHC ofta gjort 2-3 mål. Kan han göra något liknande den här gången, kan han få tillbaka det spelet så kommer ingen bli lyckligare än jag. Det är så hockey ska spelas enligt mig.

Härnäst ska det bli väldigt intressant att se vad som händer på målvaktssidan. Finns en del rykten och jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Inga kommentarer: