måndag 13 januari 2020

Vecka 38, föräldraledighet och bästa barnmorskan



Vecka 38 - fäääääärdig! Även om det är en liten stund kvar till det beräknade datumet så räknas han nu som fullgången. Han är inte helt fixerad utan huvudet är fortfarande lite ruckbart, han ligger med ryggen åt vänster och han gillar att trycka ut ryggen och rumpan så att min mage ser helt knäpp ut. Förstår inte riktigt hur han kan göra det utan att jag spricker! Han gillar att trycka på en punkt strax under mina högra revben och att försöka trycka ut vad som känns som en armbåge genom min navel. För min del är jag varm nästan hela tiden och har svårt att hitta en bekväm sovställning. Vaknar några gånger per natt, är det inte för att jag behöver kissa så är det för att jag försökt vända mig om men fastnat halvvägs och fått ont... Längtar efter att kunna röra mig utan att det kommer med en massa ljudeffekter!

Idag är första dagen på min föräldraledighet och den inledde jag med ett besök hos barnmorskan i förmiddags. Alla kontroller var som vanligt toppen och vi pratade lite om sammanfattningen hon skrivit och framåt. Nästa besök är om två veckor och vid det tillfället så kommer hon skriva en remiss till förlossningen för en extra kontroll i vecka 41. Med tanke på BB-krisen och nya rön kring att gå över tiden så känns det väldigt tryggt! Jag börjar sörja lite att jag inte kommer att få träffa min barnmorska särskilt många fler gånger för hon har varit helt fantastisk! Lugn, trygg, avslappnad och med en "känns det bra så är det bra"-inställning till det mesta. Över huvud taget har jag känt mig väldigt trygg med MVC på Capio Söder och jag hade utan att blinka gjort samma val igen!

Annars är det väldigt mycket en känsla av "och nu då?". Jag har lite småprojekt jag tänkt fylla veckan med, packa upp det sista lilla, koka nappar och sådana saker, men i det stora hela så är vi färdiga här hemma så jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Läsa och spela kanske, jag misstänker att det är sista gången på ett bra tag som jag kan lägga några längre sammanhängande stunder på sådant!

Vissa appar har roligare storleksjämförelser än andra. Han är inte fullt så kantig hoppas jag... 😅

Inga kommentarer: