måndag 25 november 2019

Vecka 31



Halvvägs genom 31 nu. Livmodern börjar närma sig revbenen och det märks! Både med tryck uppåt och med det faktum att det börjar bli rätt svårt att böja sig fram eller sätta sig upp från liggande/halvliggande. Igår skulle jag gräva fram mina pärlor som ligger under sängen och konstaterade att det var ett optimalt ställe INNAN graviditet. Likaså tappade jag några pärlor på golvet och konstaterade att "I'm too pregnant for that shit!", haha. I den här veckan bestäms hans ögonfärg, även om det sen kommer dröja 6-9 månader innan vi vet exakt. Sannolikheten att han får bruna ögon är ganska hög, men vi får väl se.

I fredags var jag på en föräldrautbildning på BVC. Vi pratade lite om förväntningar och känslor inför förlossningen även om det är skitsvårt att säga något på förhand - alla i gruppen är förstföderskor så ingen har ju någon aning! Efter det pratade barnmorskorna om förlossningsstart, latensfasen och smärtlindring. Jag försöker att inte låsa mig vid vad jag vill eller inte vill, men hinner jag vill jag gärna bada och jag blev dessutom lite nyfiken på det här med TENS. Ena barnmorskan pratade sig varm om sterila kvaddlar men det lät mest läskigt tyckte jag!


Jag hävdar med en dåres envishet att jag INTE vaggar fram då och då, men Jonas säger ibland åt mig att "vagga hit" och kvackar åt mig. Lustigkurre! 😝

Inga kommentarer: