måndag 2 december 2019

Första advent och barnmorskebesök

På första advent pyntar man och bakar pepparkakor, absolut inte en sekund tidigare! I alla fall inte om du frågar Jonas, han håller hårt på det. Så det var vad vi gjorde igår. Vi har ganska många stjärnor och ljusstakar, men av alla så var det bara en stjärna som behövde en ny lampa.

Vår lägenhet är otroligt tacksam att advents/julpynta, det blir lite som ur en saga.

Årets adventsljusstake. Började med mossa men blev mest arg och tyckte det blev fult, så köpte polkagrisar istället. Inte tokigt!

Viktigaste grejen i pepparkaksbaket: pynt till köksbordet!


Den här dagen började med ett besök hos barnmorskan. Det var ett standardbesök så det gick rätt snabbt, blodtryck, urinprov, stick i fingret, mäta SF-mått och lyssna på fosterljuden. SF-måttet följer sin kurva, ljuden var fina, blodtrycket exemplariskt och det allra bästa var att mitt blodvärde har gått upp från 85 till 110! Jag märker väl ingen skillnad direkt, men jag har varit duktig med järntabletterna och det var skönt att se resultat av det. Burrito var precis som vanligt inte riktigt förtjust i att någon ska lyssna på honom, för han sparkade hela tiden och gjorde till och med vad som kändes som en volt, haha. Håller hårt på kroppslig integritet redan känns det som. Han ligger tydligen med huvudet neråt, men fortfarande ganska högt så han kan vrida och vända på sig ännu.

Vi lämnade även vårt samtycke till att att han​ screenas för förhöjd risk för autoimmun diabetes. Inte för att vi har anledning att vara oroliga för det, men barnmorskan gav oss information och efter att ha läst på om studien tycker vi att det känns bra. 

På fredag är det dags för sista delen av föräldrautbildningen och vi ska tydligen titta på en förlossningsfilm. Vet inte riktigt om jag känner att jag behöver eller vill se det egentligen... Fick något sådant i mitt facebook-flöde häromveckan och klickade bort det snabbare än fan själv. Jag vet vad som ska hända och det känns som att det räcker så faktiskt.


Preggo på brygga i lördags

1 kommentar:

Sofie sa...

Det rullar på livet som gravid med andra ord! Skönt du lyckats få upp ditt hb så högt på så kort tid!

Vi fyllde med i den studien och fick brev hem för ett tag sedan om att vi inte låg inom riskområdet. Skönt att veta. Ingen garanti klart men ändå skönt.


SV: jag var lite innan i år men var så mörkt och trist här hemma och när man går hemma dygnet runt så behövdes det ngt för att lyfta vardagen lite!

Brukar annars hålla hårt på traditionerna, fast My lär nog "ställa till det" lite i dom i år.
Fast det blir jul ändå som dom säger...