måndag 16 december 2019

Vecka 34 och barnmorskebesök




Om han följer vad diverse appar och hemsidor säger så är han nu någonstans mellan 41-45 cm lång och väger 2,1-2,4 kg. Undrar hur stor han blir? Han kan reagera olika på min och sambons röster och vi har upptäckt att han verkar gilla viss musik. Social Distortion och Bad Manners - Lip Up Fatty är populära, haha. Naglarna har nått fingertopparna nu, pupillerna kan vidgas och dra ihop sig och kroppen har antagit rätt proportioner. Han kan svettas och nervsystemets organ fininställs. Han börjar bli färdig helt enkelt!

För egen del så börjar jag verkligen känna av hur stor livmodern är, det trycker mot revbenen ibland och jag har i princip gett upp det där med att köra bil. Det är nämligen rätt så svårt att hitta en körställning som är både bekväm och säker för tillfället... Jag har nog börjat få lite sammandragningar, men det är inget jag känner av mer än att magen är hårdare än vanligt ibland när jag känner på den. Tycker också det är svårt att avgöra vad som är en sammandragning och vad som "bara" är bebisen som trycker utåt. Han har den lilla vanan nämligen. Annars jobbar jag på att inse exakt hur gravid jag är, att saker tar längre tid, att jag blir trött snabbare än vanligt och att jag inte kan bära eller röra mig som vanligt. Det är svårt när man lider av ett ordentligt duktig flicka-syndrom men jag försöker! Det ska bli väldigt skönt med lite julledigt snart kan jag ju säga.

Idag har jag varit hos barnmorskan på morgonen. Blodtrycket ligger på 120/65, SF-måttet på 30 och följer sin kurva och fosterljuden var fina. Han ligger med huvudet nedåt och med ryggen åt höger. Huvudet var fortfarande ruckbart eller rörligt, jag minns inte exakt vad hon sa. Jag slapp kolla blodvärdet denna gång eftersom det hade hoppat upp så fint senast, dock sa barnmorskan att hon inte är helt övertygad om att värdet på 85 var korrekt. Eftersom jag inte känner någon direkt skillnad nu jämfört med när det skulle varit nere på den nivån så är jag nog beredd att hålla med!

Inga kommentarer: