måndag 21 november 2011

21/11

Den där bilden triggade en hel del tankar om tjejtidningar. Oj vad jag hatar dem. När jag som 12-åring hade köpt mitt första nummer av FRIDA så tog mina föräldrar det ifrån mig, och det bästa kanske hade varit om de hade gjort samma sak när jag något år senare började läsa VeckoRevyn.

Så länge jag spelade fotboll brydde jag mig inte nämnvärt om vad tidningarna sa, det hade jag inte tid med. Min kropp fungerade, den var hel och den tillät mig göra det jag ville på planen. Men så fort jag slutade small det till. Vad jag har hatat och förbannat denna kropp. För spinkig, för tjock, inga bröst, för stora bröst, allt. Ingenting var bra och det tog mig fram till 2009 att börja acceptera min kropp. Det finns väl ingenting som säger att jag inte hade upplevt samma sak utan tjejtidningar, men de var garanterat en bidragande orsak. För hur fan ska man som tonåring kunna må bra när tidningarna är fyllda med retuscherade bilder, "så får du drömkroppen på 10 dagar" och liknande reportage?

Idag tittar jag mig i spegeln och ser en kropp som fungerar. Inte nog med det, den är snygg dessutom! Och inte är det tack vare tidningarnas självkänsla-tips som jag känner så. Den skiten borde förbjudas. Jag gillar egentligen inte Blondinbella men nog fan behövs hennes tidning som en motvikt.

Idag tar jag inte åt mig av vad tidningarna skriver. Dock så finns det andra som sätter griller i huvudet på mig, personer som verkligen inte borde göra det. Men jag har världens bästa stöd i herr skåning. Jag ventilerar, blir irriterad och sedan skrattar vi bort det. Jag VÄGRAR må dåligt över hur jag ser ut igen.

Inga kommentarer: