torsdag 24 november 2011

Angående matchen mot Luleå

Nu kommer jag givetvis få höra en massa skit om LHC och Jämtin igen.

Det tjatas mycket om respekt i Elitserien just nu. Och ska vi följa det spåret så kanske Mannberg kunde ha svängt av och låtit bli att tackla, med tanke på att Jämtin har spelat bort pucken och därmed inte är tacklingsbar längre. Men det förändrar inte det faktum att armbågen är fullständigt onödig och inte speciellt snygg.

Jag kan dock förstå att det händer, med tanke på situationen precis innan. En minst lika ful tackling från Luleås sida på Laumann, som resulterar i ingen åtgärd alls från domarna. Jämtin borde inte ha varit på isen i den här situationen, han är hetlevrad, saker kan då hända och Särkijäärvi borde satt in andra spelare i det läget. Ingen ursäkt på något vis, jag vill bara påpeka att jag kan förstå varför det händer. Betyder inte att jag tycker det är ok.

Det mest fascinerande med att läsa kommentarerna på sportbladet är att folk verkar anse att Jämtin ska utsättas för samma saker som de anklagar honom för att göra. Dubbelmoral någon? Jag visste inte att två fel = rätt.

Sedan är det oerhört patetiskt av Abbott att komma springande i spelargången för att "konfrontera" Jämtin. Du får ha vilka åsikter du vill, men du är skadad och inte ombytt, du har ingenting i spelargången att göra.

Matchen i övrigt då? Det började otroligt bra och Luleå hade inte mycket att säga till om. Tyvärr vände det efter Jämtins utvisning men LHC lyckades i alla fall vinna på straffar.

2 kommentarer:

Sofie - Mamma till två små sa...

Är så svårt det här med dom fula tacklingarna det blivit på sistone.

Det första som slog mig när jag såg det på tv var storleksskillnaden... Jämtin var nästan ett huvud högre än junioren. Oxå en sån sak som gör att det tar illa.. riktigt illa.

Överlag så är spelarna mindre, kvickare och annorlunda mot dom gamla rävarna...

vet inte vad jag menar eller tycker blir mest svammel..
Men som du skrev den Abott gjorde sekunden senare är oxå ful. Bara det abott är en liten liten kille och då tog det inte lika illa...

Nej vad som ska göras för att "lösa" vet jag inte men det handlar nog lite om att börja i rätt ände...

Mikaela - Hockeyskribent sa...

Det kommer bli helt underbart! Jag längtar så jag spricker snart :) Åhh jag förstår din längtan. Jag håller tummarna för att han hittar något!